Monday, December 5, 2016

Homemade Roti Burger & Roti John


Setiap kali mendapat resepi baru, suka untuk saya mencubanya beberapa kali. Ini penting untuk kita mengenalpasti beberapa error yang mungkin timbul sepanjang proses membuatnya dan ianya boleh dijadikan rujukan yang boleh membantu kita di masa akan datang tak kiralah masa tu kita guna resepi lain sekalipun. Proses belajar ni tak boleh sekerat jalan...mesti ada ranjau halangan yang perlu dilalui sebelum berjaya. Itu sebabnya istiqomah dan kesungguhan tu penting dalam apa pun perkara yang kita lakukan. 

Saya sendiri pun sebenarnya mengalami masalah sakit tangan dan terasa begitu sukar untuk menguli roti yang memerlukan banyak tenaga, namun setelah beberapa kali mencuba dengan tidak pernah berputus asa akhirnya mudahlah sangat nak membuat roti ni meskipun tanpa menggunakan mixer mahupun bread maker. Bila dah banyak kali mencuba kita akan lebih faham keadaan doh tersebut. Makanya...nak buat roti apa pun sudah tidak menjadi masalah lagi.

Biasanya roti yang saya buat tu saya bagi jiran-jiran dan kawan-kawan untuk merasainya, jadi dengan feedback yang diperolehi itulah saya menambahbaik output berikutnya. Terima kasih tak terhingga kepada semua tester-tester saya....hahahaa. Memasak ni boleh kita mempelbagaikan kretiviti tapi syok sendiri pun tak boleh jugak, jadi pentinglah untuk kita dapatkan komen positif ataupun negatif untuk tujuan penambahbaikkan....

Berbalik kepada tajuk di atas tu resepi ni masih lagi menggunakan resepi Japanese White Bread seperti mana yang pernah dikongsikan di sini sebelum ini. Tapi kali ni saya cuba membuat bun burger dan roti john pula...dan ternyata hasilnya okay...tak ada masalah.


Saturday, December 3, 2016

White Bread @ Roti Putih Tawar

Resepi ni diambil daripada Bread Channel, tapi kaedahnya menggunakan cara Chef Agus Jamhari. Jadi masa yang diambil untuk menghasilkannya lebih cepat dan singkat. Namun kualitinya tetap terpelihara.


Di entry sebelum ni saya ada sharekan resepi Japanese White Bread ni tapi sekadar nota tulisan tangan, so yang ni saya catatkan sekali lagi step yang saya buat satu persatu agar mudah untuk difahami. Bagi membantu memudahkan lagi pemahaman membuatnya boleh juga dirujuk dengan menonton video Japanese white bread (Bread Channel) dan Roti Tawar oleh Chef Agus Jamhari. Video-video ini sangat-sangat membantu untuk menghasilkan roti yang baik.

Jom semak resepinya :

Bahan-bahannya :

4 cawan tepung roti (kali ni saya gunakan Japanese Bread Flour)
4 sb gula
1 sb garam
50 ml susu segar (susu kotak pun ok)
300 ml air

2 st yis
2sb mentega yang dilembutkan




Langkah-langkahnya :

  • masukkan tepung ke dalam mangkuk bersama-sama gula dan garam. Tuangkan susu dan air lalu digaul dengan spatula.
  • masukkan yis di atas adunan tadi dan uli seketika, then barulah dimasukkan mentega. Uli doh ini sehingga ianya menjadi elastik. Kita boleh rasa bilamana doh ni sudah siap diuli dengan menarik sedikit doh tersebut seperti kita menarik doh roti canai. Senang ditarik-tarik dan tidak mudah putus.
  • keluarkan daripada mangkuk adunan...sapukan sedikit minyak dipermukaan meja kerja dan di telapak tangan untuk mengelakkan doh dari melekat kerana ianya sedikit lembik tapi jangan pula ditambah tepung. Uli seketika dan bentukkan membulat. Tutup doh dengan plastik atau tuala lembab dan biarkannya untuk 10 minit.
  • selepas 10 minit, tekan doh tadi untuk mengeluarkan angin yang ada dan bahagikan doh kepada 6 bahagian dan ulikan doh kecil ini dengan cantik biar jadi bulat dan tutup semula dengan plastik dan biarkan lagi kembang sehingga 10 minit.
  • setelah 10 minit berlalu...ambil doh tadi sebiji demi sebiji dan bulatkan lagi sehingga dohnya licin dan cantik. Leperkan dan gelekkan dengan kayu biar jadi memanjang dan gulungkannya seperti kek gulung lalu susunkan ke dalam loyang yang disapu dengan minyak ataupun mentega. Setiap satu loyang isikan dengan 3 gulungan doh tadi. Biarkannya kembang selama 1jam hingga 1 jam setengah.
  • sebaiknya panaskan dahulu oven selama 30 minit sebelum roti dimasukkan. Bakar roti pada suhu 180 darjah celcius selama 30 minit. Tapi saya menggunakan oven butterfly yang atas dapur gas tu so, cuma membakar selama 20-25 mint sahaja. 
  • keluarkan roti daripada loyang sebaik sahaja dikeluarkan dari oven. Dan sejukkan di atas redai. Sapukan permukaan roti dengan sedikit mentega untuk mendapatkan permukaan yang kilat dan menawan.
Anda boleh menggunakan loyang loaf  yang bertutup ataupun tanpa tutup. 


Friday, December 2, 2016

Spaghetti Udang & Bawang Putih Pedas



Ada kalanya makan nasi je selalu pun boleh jemu jugak tekak ni, so pilihan lain ada macam-macam untuk ganti nasi. Antaranya ialah pasta....makanan kebanggaan rakyat Itali. Daripada pasta yang berbagai rupa dan boleh diadunkan dengan pelbagai sos untuk menjadikannya satu hidangan yang sangat lazat. 

Pasta ni ada rupa yang comel-comel dengan nama yang menarik untuk disebut pada lidah kita. Ada spaghetti, fetucine, spiral, macaroni, linguine, angel hair, cannelloni dan pelbagai lagi yang saya sendiri pun belum pernah merasainya.

Setakat ni, pasta yang menjadi pilihan hati saya tentulah spaghetti...dan resepinya aglio olio (bawang putih tumis dengan minyak zaitun). Resepi yang paling ringkas tapi hasilnya sangat sedap... tak pernah jemu lagi menikmatinya sehingga hari ini. Dan boleh dikatakan rasa kenyang tu menyamai dengan memakan nasi. 

Jom..sape nak join saya masak spaghetti spicy garlic and shrimp nih...yang ni versi pedas kaw-kaw. Orang Itali makan pun rasa nak marah...hahaha. Saya masak tu hari untuk 2 pinggan jer..pastu udang 21 ekor...dasyat ko. Barulah boleh ngalahkan hotel 5 star....

Bahan-bahan :-

1/2 kilo udang saiz sederhana (kopek kulit dan belah sikit belakangnya)
1 paket spaghetti
2 sb mentega
5-7 biji cili padi 
6-7 ulas bawang putih
1 sb serbuk paprika
1 sb serbuk lada cayenne
1 sb lada hitam tumbuk
Secekak daun ketumbar
Secekak daun selasih
Garam secukup rasa

*** lain-lain bahan atau daun herbs boleh tambah ikut suka tekak masing-masing.

Rebus spaghetti sehingga 80% masak. Sambil tu panaskan kuali dan tumis bawang putih cincang dengan minyak zaitun dan mentega. Kalau xde minyak zaitun guna je minyak biasa pun ok xde hal punya. Bawang putih ni tumis sehingga naik bau je jangan sampai garing, then masukkan cili padi...tumis sekejap, masa ni saya suka masukkan garam. Kemudiannya masukkan udang....

Setelah udang masak, masukkan serbuk paprika, serbuk lada cayenne dan serbuk lada hitam. Gaul rata lalu dimasukkan spaghetti yang telah direbus serta sedikit air rebusannya. Bolehlah masukkan daun ketumbar dan daun selasih yang dicincang. Gaul sebati dan cuba rasa..sedap ke idok? kalau sedap matikan api dan hidangkan..kalau dok sedap tambahlah apa yang patut. Heh..heh...

Sekian je resepi spaghetti yang lazat tak terkata.....meskipun gambar tu tak nampak menarik disebabkan gagal dari segi seni platting namun rasanya memang MENANG!!! KAW-KAW!!

Thursday, December 1, 2016

Japanese White Bread @ Roti Putih Tawar


Bismillahirahmanirrahim. Aku menulis bukan kerna nama.....

Kenangan aku di kampung tak lama, sekitar 11 tahun je. Kerana sewaktu usia 12 tahun aku sekeluarga berhijrah ke Kuala Lumpur. Terasa macam dalam drama je waktu nak berpindah tu. Selalu kan dalam drama atau filem dolu-dolu tu kan ada je adengan anak kampung merantau ke ibu kota nak jadi artis...

Kenangan sewaktu membesar di kampung tu tak banyak yang tersimpan dalam kotak memori ni. Banyak tempat-tempat yang tidak pernah dikunjungi pun...dengar nama-nama kampung pun rasa pelik sebab tak pernah dijejaki. Yelah...dulu-dulu kan tak banyak kemudahan awam. Kalau nak kemana-mana samada naik kereta sewa ataupun tumpang sedara mara yang berkereta. Arwah ayah waktu tu cuma berbasikal tua je...tu pun ada gak kenangan tu. Banyak berjasa sekali basikal tua tu dengan kami. Ingat lagi...time aku demam, arwah ayah dengan ummi jalan kaki sambil seret basikal dan aku duduk di atas pelana belakang untuk ke hospital. Tanpa merungut dan mengeluh mereka berdua berjalan....sebak sekali perasaan setiap kali terkenangkan detik itu....semoga Allah merahmati kedua orang tua kita dunia dan akhirat. Amin...

Dan antara kenangan lainnya adalah roti buku a.ka roti benggali. Hurm..yang ni memang sedap..time belum ada roti putih sandwich tu roti buku nilah yang kita duk makan time sarapan ke time minum petang ke. Ataupun time kenduri...cicah kuah kari..pun nikmat tak terkata.

So, demi kenangan tu aku mencari dan mengendap blog dan video di sana sini untuk mendapatkan resepi how to make white bread. Di belah omputih pun ado white bread ni, tapi teksturnya tak sama dengan negara-negara Asia. Kalau belah sana keras sikit, belah sini suka tekstur yang lembut dan gebu. 


Ini adalah salah satu daripada resepi roti buku yang paling memikat hati, resepinya malas nak taip kat sini so tempeklah buku nota tulis tangan kat bawah ni. Harapnya kalau ada yang sudi buat rujukan boleh dibaca dan difahami...

Dalam gambar tu ada 2 jenis roti yang menggunakan resepi yang sama tapi satu biji tu salah method, so hasilnya agak berlainan sedikit..bahasa mudahnya sedikit gagal. Dan yang satu lagi tu alhamdulillah sukses setelah bertapa mengadap video berulang kali. Buat lak tengah-tengah malam. Bila jadi tu rasa nak melompat gumbira...hahaaaaaaa

Kalau ikutkan video tu dia menggunakan mixer, tapi saya uli guna tangan..makanya note saya adalah menurut pengalaman saya di saat membuatnya.


Sekarang ni bila dah betul-betul faham proses pembuatan dengan method yang betul so, hopefully makin tambah rajin untuk membuat roti di masa-masa akan datang. In sha Allah...


Wednesday, November 23, 2016

Roti Oat

Meroti di malam hening...baunya harum semerbak memenuhi ruang pondok kecilku. Jadi lapar plak tetiba. Kalau resepi yang kita cuba tu outputnya berjaya...jadi semangat je nak buat tak kiralah siang ke malam ke nak buat jugak. So..malam tadi buat lagi roti menggunakan resepi roll ppang yang pernah dikongsikan pada entry sebelum ni. Yang di ambil dari website ni http://www.maangchi.com/recipe/bread-rolls.

Kali ni saya cuba menambah oat di dalam adunan ini dan ternyata tidak menjejaskan rasa yang sebenar malah bertambah lazat. Nanti saya nak mencuba membuat bun burger dengan menggunakan resepi yang sama dan tak sabar nak tahu camne resultnya. Kalau jadi molek..bolehlah kita buat double cheese burger...ewahhh!

Resepi ini boleh menghasilkan 6 biji roti yang berkhasiat sekiranya kita memilih untuk menggunakan tepung gandum penuh dan boleh ditambah dengan lain-lain bijirin bagi memantapkan lagi rasa dan juga teksturnya.

Di sini saya salin semula nota step by step proses yang saya jalankan semasa membuatnya. Untuk rujukan diri saya sendiri mahupun sesiapa jua yang sudi menjengah blog saya ini. 

Bahan-bahan :

3 sb mentega
1/2 cawan air (resepi betul guna susu segar)
1 biji telur 
2 sb gula
1 st garam
2 st yis
1/2 cawan oat
1 1/2 cawan tepung roti cap kuda
extra 1/4 cawan tepung
1 biji putih telur untuk sapuan

Kaedah yang saya buat :

Panaskan mentega dalam periuk guna api kecil, bila dah cair masukkan air, gula, garam dan telur. Kacau rata dan masukkan yis. Time ni kita boleh rasa adunan tadi tu masih hangat dan sesuai untuk perkembangan yis. Biarkan seminit.

Setelah itu bolehlah dimasukkan oat dan tepung bahagian 1 1/2 cawan dahulu. Baki tepung 1/4 cawan tu ketepikan sementara. Gaul rata adunan, tutup periuk dan biarkan doh kembang selama 1 jam. Setelah satu jam berlalu...uli seketika doh untuk membuang anginnya dan tutup lagi periuk biarkan kembang sekali lagi dengan tempoh selama 30 minit.

Lepas dah kembang, uli doh dengan baki tepung 1/4 cawan tadi sekitar 10-15 minit agar doh lebih elastik bagi memastikan roti yang dihasilkan lebih lembut dan gebu serta memberikan permukaan kulitnya licin. Bentukkan doh mengikut kreativiti kita sendiri, susun di dalam loyang yang telah dilenser dengan mentega terlebih dahulu. Jarak-jarakkan doh agar boleh mengembang dengan sempurna. Perap selama 1 jam.

Sapu doh dengan putih telur dan bakar di dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu. Saya tak tahu suhu oven saya ni memandangkan saya menggunakan oven butterfly yang menggunakan dapur gas. Saya bakar lebih kurang 20 minit dan saya keluarkan kemudiannya untuk disapu telur pada permukaannya dan bakarnya kembali lebih kurang seminit lagi. 

Tuesday, November 22, 2016

Roll Ppang @ Roll Bread


Happy and satisfied bilamana kita boleh membuat roti dengan sempurna. Perasaan yang kita sorang je feeling...yelah mahunya tak feeling. Setelah penat menguli, membentuk doh dan membakar. Proses yang memakan masa yang berjam-jam ini sebelum membuahkan hasil yang baik sebagai ganjaran kerja keras.

Kali ni saya nak kongsikan resepi roll ppang @ roll bread yang mana saya perolehi daripada website Maangchi disamping menonton videonya di youtube. Menggunakan bahan-bahan yang simple dengan kaedah pun yang tidak begitu rumit menjadikan proses membuat roti kali ni terasa bagaikan pieces of cake..yolah tu…

Sesapa yang rajin bolehlah tinjau-tinjau website Maangchi ni http://www.maangchi.com/recipe/bread-rolls untuk resepi roti ataupun lain-lain resepi. Hampir kesemuanya merupakan resepi masakan dari Korea. Macam-macam resepi yang menarik untuk dicuba…Jom kita semak bahan-bahannya dan kaedah membuatnya…


Bahan-bahannya : 

3 sb mentega
2 sb gula
1/2 cawan susu segar
1 biji telur
1/4 st garam
1 1/2 cawan tepung
2 st yis

Cara-caranya :

Saya cairkan mentega di dalam periuk, setelah ianya mencair sepenuhnya saya masukkan susu, telur, gula dan garam. Kacau rata dan masukkan yis...setelah itu biarkannya selama seminit untuk mengaktifkan yis.

Sesudah seminit berlalu..bolehlah dimasukkan tepung dan gaul sebati kesemuanya. Adunan ini agak basah dan melekit, tapi tak mengapa...tutup periuk dan biarkan selama sejam agar doh naik sekali ganda.

Bila doh telah jadi kembang sekali ganda, uli doh selama beberapa minit dan tutup kembali doh tersebut lalu dibiarkan lagi selama 30 minit untuk proses kembang kali kedua. Selepas itu barulah kita uli lagi sekali dengan ditabur sedikit tepung sambil diuli-uli sehingga menghasilkan doh yang licin dan cantik.

Lalu bahagikan doh kepada 6 bahagian kecil dan bentuklah roti bulat-bulat ataupun sebagaimana yang anda inginkan. Saya membentuknya seperti loaf memandangkan saya ada membeli loaf mini pan. Biarkan kembang selama 30 minit sebelum dibakar pada suhu 177 celcius selama 20-25 minit bergantung kepada oven masing-masing. 

Saturday, November 19, 2016

Chai Tow Kway @ Kuih Lobak Goreng

Chai Tow Kway @ Kuih Lobak Goreng ni biasanya boleh kita beli di pasar-pasar malam. Pada mulanya pelik bila kita tengok, tapi bila dimakan...eh! sedaplah ermm ermm gitu. Tapi selalu kita tanya ketika makan ialah...di mana lobaknya? Kan kuih lobak...? Hahaa....

Bersyukurlah kita dapat hidup dalam keadaan harmoni bersama-sama dengan kaum-kaum yang lain di negara ini, segala perbezaan itulah sebenarnya yang menarik dan unik antara kita. Ianya bukan suatu perkara untuk kita saling menjauh tetapi suatu perkara yang indah untuk kita saling kenal-mengenal di antara kita semua.

Berbalik kepada menu Chai Tow Kway ini, ianya merupakan makanan orang kaum Cina dan telah pun diterima oleh semua kaum. 


Setelah masa berlalu, terasa nak mencuba membuatnya sendiri. Dan hasil dari kajian yang diperolehi dari sumber utube, maka terhasillah Chai Tow Kway di teratak kecilku. Tapi resepinya menderhaka sikit, ambo letak udang..hihi. Sebab udang ni tersangat peberet tu yang wajib nak letak udang. Kalau yang biasa dibeli tu dia letak telur je. Tapi apa sekalipun buatlah mana yang kita rasa ok dengan tekak kita. Xde salahnya...x kena penalti pun. Ampun ye pencipta resepi asal Chai Tow Kway ni yer..orait.

Resepi ni saya tidak menggunakan sukatan yang betul. Sekadar saya gabungkan beberapa bahan yang digunakan untuk membuatnya. Terdapat banyak resepi yag dikongsikan di internet dan ini pula adalah resepi eksperimen saya yang pertama kali menghasilkannya...

Bahan-bahan : 

500 gm tepung beras
1 senduk tepung gandum
1/2 senduk tepung ubi kentang
1/2 senduk tepung ubi
2 biji lobak putih yang disagat dan direbus
sedikit garam
sedikit lada putih

Lobak putih yang disagat dan direbus jangan dibuang airnya. Saya cuma biarkan sejuk seketika sebelum mencampurkannya dengan semua bahan-bahan yang lain.

Adunan haruslah tidak terlalu pekat dan tidak terlalu cair sangat. Sedang-sedang saja macam nak buat kuih talam. Setelah diadun sebati kesemua bahan-bahan, saya kacau di atas api yang kecil agar bersebati dengan baik, likat dan kental.

Setelah itu masukkan adunan ke dalam loyang yang lenserkan dengan sedikit minyak dan kukuslah selama 90 minit. Ada jugak yang mengukusnya selama 20 minit. Namun saya memilih mengukus selama 90 minit. 

Setelah masak, sejukkan selama 4 jam sekurang-kurangnya agar adunan senang untuk dipotong. Kalau semalaman disejukkan lagi baik. Esok pagi dipotong dan dimasak sebagai juadah sarapan pagi. Memang enak sangat...saya masak dengan menggunakan rencah sebagaimana saya mengoreng kuey teow. 

Friday, November 18, 2016

Bertukang Pun Boleh....



Sesekali bertukang ok jugak untuk release tension di samping keluarkan segala bakat yang ada. Mana tahu tetiba output yang terhasil tu memang sesuatu yang outstanding. Berbaloilah untuk memuaskan hati sendiri..

Kebetulan kat opis saya ni banyak longgokkan kayu palet, so daripada dibiarkan dimakan panas hujan kami masing-masing cuba untuk menghasilkan sesuatu. Mula-mula buat meja kecil je dulu, pastu buat rak pulak..lama-lama idea bercambah jadilah meja, jadilah itu ini...macam-macam jadinya.

Dengan masa yang terbatas, kudrat pun tak banyak...saya sekadar mampu menghasilkan beberapa barang je yang senang-senang nak dibuat.


Wednesday, November 16, 2016

Kuih Akok Kedut


Kuih Akok mudah didapati di waktu bulan puasa. Ianya banyak sekali dijual di bazar-bazar Ramadhan sebagai salah satu pilihan juadah untuk berbuka puasa. Saya tak pernah membuatnya sebelum ni meskipun ianya adalah kuih kegemaran saya memandangkan saya merasakan sukar untuk membuatnya. Namun setelah saya membuat Gyeran Ppang pada entry sebelumnya, terus saya terbayangkan untuk memasak kuih akok pula....

Saya mendapatkan resepi di blog Kak Azie Kitchen dan terus cuba memasaknya. Dan ternyata hasilnya begitu sedap...terus menghantar ingatan saya ke kampung halaman yang dirindui. Ewahhh


Bahan-bahan (21 biji)

5 biji telur
200 ml pati santan
100 ml air
150 gram gula melaka
30 gram tepung gandum
3 helai daun pandan - disiat-siat
2 cubit garam halus 


Cara cara:

Masak air bersama gula melaka dan daun pandan hingga mendidih. Tutupkan api.

Masukkan santan. Tunggu suam sedikit, kemudian masukkan telur dan tepung. Blender sehingga rata. Tapiskan.

Panaskan oven pada suhu 200C. Panaskan acuan baulu/muffin ke dalamnya. Masukkan sedikit minyak dalam setiap acuan.

Isi penuh acuan dan bakar selama 10 minit. Kuih ini akan mengembang. Bila dikeluarkan dari oven ia akan sedikit mengecut. 

Tuesday, November 15, 2016

Gyeran Ppang @ Korean Egg Bread


Saya agak gemar menonton drama-drama Korea yang banyak disiarkan oleh hampir kebanyakkan rangkaian tv negara kita. Paling saya ralit tengok tentulah babak sewaktu makan. Terdapat banyak hidangan yang diletakkan di atas meja makan. Soalan yang sering kali bermain di fikiran saya tentulah apalah yang dorang makan tu??

Walaupun belum tentu kita ni boleh sampai ke negara-negara lain namun teknologi maklumat yang berkembang pantas memungkinkan kita mendapat pelbagai maklumat dan pengetahuan tentang negara luar dengan mudah. Kali ni saya nak berkongsi satu resepi jalanan yang terdapat di negara Korea, iaitu Gyeran Ppang (Korean Egg Bread). Begitu mudah disediakan dengan bahan-bahan yang ringkas dan rasanya juga tidak mengecewakan...saya mahu mengajak teman-teman semua untuk mencuba membuatnya. 

Bahan-bahan : -

1 cawan susu segar
2 biji telur untuk adunan
3 sb gula
1 st garam
1 st esen vanila
2 sb mentega cair

Cara-caranya :

Pukul semua bahan di atas dan kemudiannya masukkan 1 cawan tepung gandum dan 2 st serbuk penaik. Gaul lagi hingga sebati. Paling mudah gunakan mesin pengisar/blender.

Bahan topping : -

6 biji telur ayam
12 kiub kecil keju mozarella 

Sebelum tu panaskan oven dahulu, sediakan pan loaf mini yang dilenser dengan sedikit minyak. Apabila aduanan telah siap disediakan, tuangkan ke dalam acuan 1/3 penuh, kemuadian letakkan keju stick yang dipotong tadi dan atasnya pecahkan sebiji telur ayam. Adunan ini boleh menghasilkan 6 biji roti.

Masukkan ke dalam oven dan bakar selama 30 minit. Namun ianya bergantung kepada oven masing-masing. Tersangatlah enak dijamu ketika hidangan masih panas. Boleh juga dibakar aduanannya begitu sahaja tanpa meletakkan cheese dan telur sebagai topping. Rasanya sangat sedap seakan kuih bingka ataupun kek pun boleh jadi juga.

Sunday, December 27, 2015

Nasi Biryani Pakistan....again?


Suka betul saya dengan nasi biryani Pakistan yang ringkas ini. Menyelerakan dan tidak menjemukan tekak saat menikmatinya. Kali ni saya masak dengan melebihkan sedikit air untuk mendapatkan nasi yang sedikit lembut dan sangat berperisa.

Bahan-bahannya :

2 1/2 cawan beras Basmathi - bersihkan dan toskan
1 labu bawang holland - cincang halus
3 ulas bawang putih - ditumbuk
sedikit halia - ditumbuk
3-4 biji tomato - potong kasar
10 biji cili padi merah & hijau - belah tengah tapi jangan putuskan
1/2 ekor isi ayam sahaja - potong kecil
3-4 biji ubi kentang - potong dadu
segenggam daun ketumbar - dihiris halus
3 sb serbuk ketumbar
2 sb serbuk jintan putih
3 sb serbuk cili
1 sb serbuk lada putih
1 sb serbuk lada hitam
1 st serbuk kunyit
1 helai daun bay (optional)
1 kiub pati ayam
garam secukup rasa
bawang goreng untuk taburan (optional)

Cara - caranya :

Panaskan minyak dalam periuk, tumiskan bawang holland, bawang putih dan halia hingga wangi.

Masukkan tomato dan cili padi. Biar sedikit lembut. Kemudian dimasukkan semua serbuk rempah. Kacau dan biarkan seketika. Kalau kering boleh tuangkan sedikit air.

Masukkan ayam dan ubi kentang beserta daun ketumbar. Biarkan 3 minit...setelah itu masukkan air secukupnya untuk memastikan ayam dan ubi kentang empuk. Masukkan kiub pati ayam dan garam secukupnya.

Setelah ubi kentang empuk, bolehlah dimasukkan beras, air diparas yang secukupnya dan daun bay. Biarkan proses ini sehingga air kering. Akhir sekali taburkan bawang goreng dan tudungkan periuk dan sambung proses memasak dengan api yang paling kecil sehingga nasi tanak sepenuhnya.

note : kuahnya biarkan sedikit masin kerana ianya akan diserapoleh nasi dan ubi kentang. Jika terlalu tawar...nasinya kurang sedap.

Kek Sarang Semut @ Kek Gula Hangus

Setakat ni kek gula hangus @ kek sarang semut memang tidak pernah menjemukan tekak. Boleh dinikmati bila-bila masa jer, samada sebagai hidangan di waktu sarapan pagi mahupun dihidangkan pada sebelah petang bersama secawan teh o ataupun kopi o. Sangat sedap....!

Resepi kek ini saya dapat hasil kerja-kerja mengoogle saya...hehe. Tapi tak ingat linknya, kerana sudah lama mendiami buku koleksi resepi saya. Bahan-bahan yang ringkas, cara atau kaedah yang mudah...tetapi hasilnya begitu sedap.


Jom kita semak resepi...terima kasih pada yang berkongsikan resepi ini diblog saudara/i. Saya begitu setia pada resepi yang satu ini....ohohooo

Bahan-bahannya :

1 cawan gula
1 cawan air panas
1 cawan tepung gandum (atau 1/2 tepung gandum + 1/2 tepung naik sendiri)
1 cawan susu pekat manis
2 sudu teh soda bikabornat
5@6 biji telur
2 sudu besar mentega
2 sudu teh esen vanilla

Langkah menyediakannya :

Masak gula dengan api yang sederhana hingga hangus. Jangan hangus rentung pulak...hehe

Tutup api dan tuangkan air panas perlahan-lahan kerana ianya akan merecik. Hati-hati sewaktu proses ini dilakukan...hidupkan semula api dan kacau hingga sebati. Setelah itu masukkan mentega dan kacau sehingga larut. Ketepikan dan biarkan ianya sejuk.

Pukul telur hingga kembang dan pekat, masukkan susu pekat manis dan esen vanilla. Pukul sedikit sehingga sebati.

Masukkan tepung dan soda bikabornat, pukul lagi dan masukkanlah adunan gula hangus yang telah pun sejuk tadi ke dalamnya. Pukul hingga sebati adunannya.

Tuangkan ke dalam loyang yang telah dilengserkan dengan mentega dan ditaburkan sedikit tepung sehingga merata di keseluruhan loyang, dan bakarlah selama 50 minit - 1 jam dengan suhu 160 darjah celcius (mengikut keadaan oven masing-masing)

note : ada yang memberikan cadangan dengan membiarkan adunannya didalam loyang selama 4 jam untuk menhasilkan rongga -rongga yang banyak dan cantik. 



Kek Minyak VS Kek Mentega


Kali ni terasa nak buat kek pulak...tak biasa buat kek, tapi bila google sana google sini semua nampak orang tayang kek jer...jadi teringin jugaklah nak buatnya. So..kali ni try dengan membuat kek kukus dulu, nampak senang nak buat, bahan-bahan pun ringkas sahaja. 

Saya membuat dua biji kek serentak bagi menguji tekstur dan rasanya. Resepi yang sama cuma satu kek menggunakan minyak jagung dan satu lagi kek menggunakan mentega. Bagi tekak saya, kek kukus yang menggunakan mentega ini lebih menjadi pilihan kerana teksturnya yang lembut dan gebu. Manakala tekstur kek yang saya letakkan minyak jagung terasa sedikit padat. Untuk chef amatur seperti saya ni kek yang dihasilkan tidaklah begitu sempurna namun sesuatu dapat dipelajari melalui pembikinannya.




Sunday, December 6, 2015

Nasi Biryani Pakistan...Mudah Dimasak Sedap Dimakan

ni pic nasi biryani yang saya masak lauk dan nasi secara berasingan

Biasanya kalau nak makan nasi biryani gi tapau je kat restoran. Tapi sekarang masak sendiri kat rumah mahupun di tempat kerja (guna rice cooker). Memang sangat mudah dan hasil yang tidak menggecewakan.

Fisrt saya try masak tu saya masak lauk dan nasi asing-asing, kemudiannya baru kita layerkan kedalam periuk dan dimasak sebentar dengan api yang kecil. Tapi untuk kali ni saya masak nasi dan ayam sekali didalam periuk yang sama. 

Memasak dengan menggunakan rice cooker dan lokasinya di pejabat, maka terhasillah nasi biryani Pakistan yang ringkas dan lazat. Resepi ni saya amik dari orang Pakistan jiran sebelah pejabat...

Bahan-bahannya :

Setengah ekor ayam - potong kecil
3 pot beras basmathi - cuci dan toskan
1 labu bawang holland / bwg besar - dicincang
3 ulas bawang putih - ditumbuk
1 inci halia - ditumbuk
2 biji lada hijau - patahkan 3
2 biji tomato - dihiris kasar
4 biji cili padi - dihiris kasar
1 sudu besar serbuk jintan putih
1 sudu besar serbuk ketumbar
1 sudu besar serbuk cili
1 sudu kecil serbuk lada hitam
segenggam daun ketumbar - cincang
Sedikit bawang goreng
Sedikit garam

Cara-caranya :

Panaskan minyak, tumiskan bawang besar hingga layu, masukkan lada hijau, cili padi dan tomato. Biarkan sehingga layu sedikit dan masukkan potongan ayam.

Setelah itu,bolehlah dimasukkan garam secukup rasa, halia dan bawang putih yang ditumbuk tadi, gaul rata dan biarkan seminit dua. Biarkan ayam masak.

Jika agak kering, bolehlah ditambah sedikit air dan dimasukkan kesemua jenis serbuk rempah dan digaul sebati. Masukkan sekali daun ketumbarnya.

Lalu masukkanlah pula beras dan air secukupnya. Tudungkan periuk dan biarkan sehingga nasi masak. Akhirnya taburkan bawang goreng dipermukaan nasi...siap.


Note : kalau nak tambah potongan dadu ubi kentang pun boleh dan dimasukkan sewaktu dengan ayam agar cepat empuk.





Resepi Donut Chef Gordon Ramsay Yang Gebu

Memang tak reti buat donut, tapi suka sangat makan donut. Tak kisahlah samada donut 3 biji seringgit ataupun yang sebiji beringgit-ringgit tu pun, asal saja donut kita bedal aje. Hahahaha....

Hari ahad jam 2 petang di channel ntv7 biasa ada rancangan masakkan Chef Gordon Ramsay, dan kebetulan dalam slot tu dia buat donut. Nampak senang giler...apalagi aku pun belilah susu segar memandangkan bahan-bahan lain dah ada kat dapur. 

Donut kalau golek gula kan sama je rasanya, tapi yang membezakannya tu adalah teksturnya samada lembut gebu ataupun sedikit keras....dalam resepi asal donut ni Chef Gordon Ramsay taruk chocolate filling, tapi aku golek gula je. Memang sedap....


Jom kita semak resepinya...kalau nak lebih jelas cara-cara membuatnya bolehlah tonton di youtube. Ni first try tu yang rupanya tak lawa sangat, tapi memang terpikat dengan donut yang berbentuk 4 segitepat tu. Lembut gebu dan berongga macam span....

Bahan-bahan :

3 cawan tepung gandum
1 sudu teh garam
2 sudu besar yis
1 cawan + suku cawan susu segar
1 sudu besar gula
2 sudu besar mentega
1 biji telur - pukul sedikit dengan garpu

Cara-caranya :

Panaskan susu segar bersama gula dan masukkan mentega. Jangan sampai mendidih..cukup sekadar panas sahaja susunya. Sambil itu ayak tepung dan gabungkan bersama garam dan yis.

Masukkan telur dan tuang susu suam kedalamnya. Gaul dengan spatula kayu. Adunan ini seharusnya lembik sedikit. Keluarkan dari mangkuk dan letakkan di atas meja kerja yang ditabur tepung lalu diuli sedikit sahaja...bentukkan bulat dan letakkan didalam mangkuk yang telah ditaburkan tepung.

Biarkan sejam ataupun sehingga kembang dua kali ganda. Setelah kembang, keluarkan dan letakkan di atas meja kerja yang telah ditaburkan tepung...gelekkan dengan kayu penggelek dan dengan ketebalan 1cm lalu ditekap dengan acuan donut biasa. Bagi yang ingin memasukkan inti kedalamnya, bentukkan 4 segitepat pun boleh...

Goreng dengan pengawalan api yang baik, angkat dan toskan. Setelah itu bolehlah digolekkan dengan gula.






Sunday, October 11, 2015

Aku, Roti dan Batu Lesung

Dahsyat gaklah aku ni kalau dah betul-betul gian nak meroti walhal tangan memang xleh menguli sangat, batu lesung sebagai penumbuk doh jadi galang gantinya....hahahahaha

Hari tu nonton beberapa video buat mee, ada satu kaedah tu dia bantai dohnya dengan kayu penggelek. Nah...dari situlah bermulanya teknik menumbuk doh dengan batu lesung timbul. Bila ditumbuk-tumbuk berulang kali sambil dilipat dan dibalik-balikkan, hasilnya doh menjadi begitu licin seperti doh yang diuli menggunakan mesin penguli doh. Kembang kucup jap idung bila tengok doh yang begitu licin terhasil....yelah, nak beli mesin belum mampu lagi. Heh..hehhh (sape suh x menabung...?)

Beriya-iya aku menumbuk ni bukanlah buat roti Perancis ataupun roti Itali, tapi roti canai je...namun disebabkan doh yang berat dengan anggaran kurang secawan nak cukup sekilo tepung, jadinya tenaga kurang sikit kalau nak uli tangan ni.

Dah siap uli dapatlah dalam 15 biji bebola doh rotinya.

Doh roti canai

Resepi asal roti loaf, tapi loaf pan kecik xde
Roti loaf ni adalah resepi terbaru yang saya skodeng di youtube. Menariknya...doh dibiarkan semalaman di dalam peti ais dan keesokkannya baru diuli, dibentuk dan dibakar. Hasilnya dijamin lembut dan gebu seperti loaf bread di pasaran.

Bahan-bahannya :

1 cawan susu suam
1 st yis
1 st gula

gabungkan bahan di atas dan biarkan sehingga terhasil buih-buih kecil di permukaannya.

2 cawan tepung roti
2 sb gula
2 sb mentega

campurkan kesemua bahan ini dengan larutan susu dan yis yang telah kembang dan gaulkan sebati dengan spatula ataupun menggunakan tangan. Adunan ini agak lembik dan melekit...tutup bekas adunan dan simpanlah di dalam peti sejuk semalaman.

Keesokkannya bolehlah dikeluarkan adunan tersebut dari peti sejuk dan dibiarkan selama sejam di dalam bekasnya dan setelah itu barulah boleh diuli dan dibentukkan. Doh yang telah pun dimasukkan ke dalam loyang loaf hendaklah dibiarkan kembang sehingga dua kali ganda. Jangan lupa menyapu loyang dan penutup loyang dengan marjerin.

Setelah doh kembang, bakarlah pada suhu 180 c selama 30 minit bergantung kepada oven masing-masing.



Sunday, October 4, 2015

Mee Buatan Tangan

Dapat mc dapatlah berehat di rumah. Dalam pada tu sempatlah menjengah blogger-blogger masakan sambil mencari ilham untuk mencuba resepi baru. Google sana google sini, terliur dibuatnya tengok hidangan-hidangan yang pelbagai...hahaha, kaki makan mmg macam nilah. Pikir makan jeeee...

Seumur hidup ni belum pernah gi melancong keluar negara, so bila tengok rancangan-rancangan yang memaparkan tentang budaya, cara hidup dan jenis-jenis makanan di tempat lain, dalam hati ni rasa teringinnya nak merasa gak....cam sedap je...

Kali ni saya mencuba membuat mee sendiri mengikut resepi masyarat Hui dan Uyghur iaitu kelompok masyarat muslim di China. Mereka menghasilkan mee dengan tangan dan secara praktikalnya memang sangat mudah, cuma perlu berlatih beberapa kali untuk memahirkan diri. Dan teryata hasil yang saya usahakan boleh dinikmati, namun untuk menyatakan kesamaannya dengan mee yang asal dari Xinjiang yang dikenali dengan nama mee laghman ini saya pun belum pernah menikmatinya....


Resepinya cukup mudah, seperti resepi saya membuat roti canai yang ringkas dalam entry saya sebelum ini, iaitu sekadar tepung, sedikit garam dan air secukupnya. Dohnya diuli sebati dan diperap seketika lebih kurang 30 minit dan seterusnya digulung memanjang dan dijadikan seperti lingkaran ubat nyamuk....ratakannya dengan sedikit minyak dan dibiarkan lagi seketika.

Setelah itu panaskan air dan tambahkan sedikit garam, ambil dohnya dan ditarik-tarik sehingga bersaiz mee yang biasa kita nikmati, lalu dimasukkan ke dalam air yang mendidih tadi. Kita boleh merasa mee samada mee tersebut sudah masak atau tidak sebelum kita angkat dan siramkan dengan air paip lalu ditoskan...kebiasaannya masyarakat Hui menikmati mee ini dengan daging yang dimasak sedikit berkuah ataupun dengan sup. Cara memasaknya boleh dipelajari di laman-laman Youtube, sangat berbaloi sekali bagi saya mencubanya...












Friday, October 2, 2015

Roti Puri dan Dal

Biasa breakfast makan roti canai atau nasi lemak, kali ni teringin makan puri pulak....satu hidangan masyarakat India yang sangat ringkas dan mudah disediakan. Boleh dimakan dengan pelbagai jenis kuah...misalnya dal, kari mahupun sardin. 

Seingat saya...first time saya merasai roti puri ni pada tahun 2002. Masa tu tak tahu pun camne rasanya, tapi oleh kerana roti canai dah habis saya pun setuju menurut cadangan mamak kedai tersebut untuk merasai roti puri ini. Ianya dihidangkan bersama kentang (aloo gobi)...begitu enak sekali ketika menikmatinya. 

Saya melihat resepi dan kaedah membuatnya di YouTube dan menelusuri blogger-blogger yang telah pernah membuatnya. Anda boleh membuatnya dengan mengabungkan tiga jenis tepung iaitu tepung atta, tepung gandum dan tepung suji. Saya lebih menyukai gabungan ini, tepung gandum 2 cawan, tepung atta secawan dan tepung suji segenggam (tepung suji digunakan bagi membantu roti puri menghasilkan gelembung dengan baik dan tidak cepat mengecut)


Di sini saya copy & paste resepi daripada Mamak Haji yang terkenal dengan banyak perkongsian tentang dunia masakan. Berbaloi untuk kita mencubanya...

RESEPI MASAKAN INDIA: PURI
Copy & Paste dari blog Mamak Haji

Bahan-Bahan Yang Diperlukan:

2 cawan (cup) tepung gandum.
1 - 2 sudu besar (tbsp) minyak masak.
1 sudu kecil susu tepung (sekiranya anda ingin puri lembut dan berlemak).
1/2 sudu kecil (tsp) gula.
1/4 sudu kecil (tsp) garam.
Air suam secukup untuk membuat doh seperti roti canai.

CARA-CARA MEMBUAT DOH:

Masukkan tepung gandum, tepung susu, garam dan gula dan minyak masak dalam sebuah bekas. Adunkan semua bahan-bahan ini supaya rata.

Masukan sedikit demi sedikit air suam dan uli tepung. Uli tepung sehingga anda mendapat doh seperti doh canai. Doh yang baik licin permukaan yang licin dan tak berlekit ditangan. Biarkan doh tersebut di selimuti kain yang lembab selama 20 minit.

Bahagi-bahagikan doh itu beberapa bentuk bebola sama saiz yang berukuran sebiji buah lemon. (saiznya separuh dari saiz bebola roti canai atau capati. Titiskan beberapa titis minyak masak atas papan peleper (supaya tidak melekat) dan leperkan bentuk bulat bulat yang tebalnya sama ketebalan roti capati. Sekiranya anda tidak mempunyai papan dan kayu peleper (roller), anda boleh uli di atas kertas plastik dengan menggunakan botol bulat yang berbalut dengan plastik. Kalau mampu, dapatkan sebuah set peleper doh tepung yang sangat berguna di dapur anda.

Panaskan minyak dalam kuali dan mula goreng puri.









Sunday, September 13, 2015

Roti Bom Sedap....

Saya ambil resepi roti ni dari blog ni.... SINI. Terima kasih saya ucapkan di atas kesudian sedara / sedari sharekan resepi hasil air tangan bonda sendiri...bila saya cuba buat, ternyata sangat memuaskan hati dan selera tekak ni....

Saya dah banyak kali gagal dalam menghasilkan roti canai ni...rupanya kaedah yang sering saya abaikan adalah uli dengan betul dan lama sedikit tempohnya...kerana kebiasaannya saya menguli lebih kurang 15 minit, dan hasilnya didapati sukar ditebar...kekecewaan dapat saya tebus akhirnya dengan percubaan ke atas resepi ini dan hasilnya turut saya kongsikan dengan jiran-jiran saya. Alhamdulillah...mereka pun memberikan komen yang begitu positif....




Roti bom ni di dalamnya saya letakkan marjerin dan susu pekat, kemudian gulungkan dengan keadaan ada gelembung udara. Masak dengan api yang perlahan kerana ketebalannya membuatkannya masak diluar dan mentah di dalam sekiranya menggunakan api yang kuat. 

Tuangkan sedikit minyak sebelum dan sewaktu menterbalikkannya agar hasilnya lebih rangup dan cantik kejadiaannya....


Roti Canai Pilihan Ramai


Di negara kita ni pagi petang siang malam orang kita makan roti canai. Maksudnya tiada waktu yang khusus untuknya misalnya sekadar dimakan sewaktu sarapan sahaja. Ataupun dimakan di waktu petang sahaja....namun itu bukanlah persoalannya lagi bila mana selera kita menginginkan sesuatu hidangan dan ada pula yang menawarkannya di kala kita sedang teringat-ingat maka apa lagi...makan sajalah....tak gitu mat?

Sebenarnya...secara jujurnya saya juga merupakan salah seorang daripada jutaan rakyat malaysia yang mengemari roti canai ini. Dengan teksturnya yang rangkup dan bila dicarik...dicicah ke dalam kuah dal ataupun kari...pergghhhhh datanglah mabelossnye tu...

Dengan minat yang mendalam itu, saya bertekad untuk pandai ataupun mahir dalam membuat roti canai sendiri. Dengan harapan bila-bila masa saja saya nak makan saya boleh buat tanpa perlu ke kedai membelinya..ewahh semangatnya lain macam sungguh...so, saya pun belajarlah tebar kain tuala good morning ataupun baju dalam bilik air setelah memerhatikan cara si penebar roti canai di warung / restoran mamak. Namun yang demikian...dohnya saya tak tahu buat...hmmm camne nih??

Suatu hari tu...kakak ipar saya dapat resepi roti canai 30 minit uli dah boleh tebar dan goreng. Hmmm...ini satu peluang yang baik untuk saya pelajari cara-cara membuat dohnya dan sekaligus merealisasikan impian dan hasrat saya ini.....huk..hukkkk

Resepinya sangat ringkas dan mudah untuk dibuat....begininya :

4 cawan tepung gandum
1 gelas atau lebih air sejuk dalam peti
1 sudu teh garam

Kesemua bahan ini diuli hingga sebati dan licin. Kemudian dibulat-bulatkan kecil, bentukkan biar cantik....dan disalut dengan minyak. Simpanlah 30 minit dengan ditutup dengan tuala lembab mahupun plastik. Setelah itu bolehlah ditebar dan digoreng..... Kalau guna minyak sapi dan marjerin ketika mengoreng tu bertambah lagi sedapnya.

Camne?? Senang tak Mat??
Lain entry...saya nak share resepi roti canai yang perlu diperap dohnya selama 4 jam ataupun semalam pula....tunggu ye...