Sunday, December 27, 2015

Kek Sarang Semut @ Kek Gula Hangus

Setakat ni kek gula hangus @ kek sarang semut memang tidak pernah menjemukan tekak. Boleh dinikmati bila-bila masa jer, samada sebagai hidangan di waktu sarapan pagi mahupun dihidangkan pada sebelah petang bersama secawan teh o ataupun kopi o. Sangat sedap....!

Resepi kek ini saya dapat hasil kerja-kerja mengoogle saya...hehe. Tapi tak ingat linknya, kerana sudah lama mendiami buku koleksi resepi saya. Bahan-bahan yang ringkas, cara atau kaedah yang mudah...tetapi hasilnya begitu sedap.


Jom kita semak resepi...terima kasih pada yang berkongsikan resepi ini diblog saudara/i. Saya begitu setia pada resepi yang satu ini....ohohooo

Bahan-bahannya :

1 cawan gula
1 cawan air panas
1 cawan tepung gandum (atau 1/2 tepung gandum + 1/2 tepung naik sendiri)
1 cawan susu pekat manis
2 sudu teh soda bikabornat
5@6 biji telur
2 sudu besar mentega
2 sudu teh esen vanilla

Langkah menyediakannya :

Masak gula dengan api yang sederhana hingga hangus. Jangan hangus rentung pulak...hehe

Tutup api dan tuangkan air panas perlahan-lahan kerana ianya akan merecik. Hati-hati sewaktu proses ini dilakukan...hidupkan semula api dan kacau hingga sebati. Setelah itu masukkan mentega dan kacau sehingga larut. Ketepikan dan biarkan ianya sejuk.

Pukul telur hingga kembang dan pekat, masukkan susu pekat manis dan esen vanilla. Pukul sedikit sehingga sebati.

Masukkan tepung dan soda bikabornat, pukul lagi dan masukkanlah adunan gula hangus yang telah pun sejuk tadi ke dalamnya. Pukul hingga sebati adunannya.

Tuangkan ke dalam loyang yang telah dilengserkan dengan mentega dan ditaburkan sedikit tepung sehingga merata di keseluruhan loyang, dan bakarlah selama 50 minit - 1 jam dengan suhu 160 darjah celcius (mengikut keadaan oven masing-masing)

note : ada yang memberikan cadangan dengan membiarkan adunannya didalam loyang selama 4 jam untuk menhasilkan rongga -rongga yang banyak dan cantik. 



No comments:

Post a Comment