Saturday, December 3, 2016

White Bread @ Roti Putih Tawar

Resepi ni diambil daripada Bread Channel, tapi kaedahnya menggunakan cara Chef Agus Jamhari. Jadi masa yang diambil untuk menghasilkannya lebih cepat dan singkat. Namun kualitinya tetap terpelihara.


Di entry sebelum ni saya ada sharekan resepi Japanese White Bread ni tapi sekadar nota tulisan tangan, so yang ni saya catatkan sekali lagi step yang saya buat satu persatu agar mudah untuk difahami. Bagi membantu memudahkan lagi pemahaman membuatnya boleh juga dirujuk dengan menonton video Japanese white bread (Bread Channel) dan Roti Tawar oleh Chef Agus Jamhari. Video-video ini sangat-sangat membantu untuk menghasilkan roti yang baik.

Jom semak resepinya :

Bahan-bahannya :

4 cawan tepung roti (kali ni saya gunakan Japanese Bread Flour)
4 sb gula
1 sb garam
50 ml susu segar (susu kotak pun ok)
300 ml air

2 st yis
2sb mentega yang dilembutkan




Langkah-langkahnya :

  • masukkan tepung ke dalam mangkuk bersama-sama gula dan garam. Tuangkan susu dan air lalu digaul dengan spatula.
  • masukkan yis di atas adunan tadi dan uli seketika, then barulah dimasukkan mentega. Uli doh ini sehingga ianya menjadi elastik. Kita boleh rasa bilamana doh ni sudah siap diuli dengan menarik sedikit doh tersebut seperti kita menarik doh roti canai. Senang ditarik-tarik dan tidak mudah putus.
  • keluarkan daripada mangkuk adunan...sapukan sedikit minyak dipermukaan meja kerja dan di telapak tangan untuk mengelakkan doh dari melekat kerana ianya sedikit lembik tapi jangan pula ditambah tepung. Uli seketika dan bentukkan membulat. Tutup doh dengan plastik atau tuala lembab dan biarkannya untuk 10 minit.
  • selepas 10 minit, tekan doh tadi untuk mengeluarkan angin yang ada dan bahagikan doh kepada 6 bahagian dan ulikan doh kecil ini dengan cantik biar jadi bulat dan tutup semula dengan plastik dan biarkan lagi kembang sehingga 10 minit.
  • setelah 10 minit berlalu...ambil doh tadi sebiji demi sebiji dan bulatkan lagi sehingga dohnya licin dan cantik. Leperkan dan gelekkan dengan kayu biar jadi memanjang dan gulungkannya seperti kek gulung lalu susunkan ke dalam loyang yang disapu dengan minyak ataupun mentega. Setiap satu loyang isikan dengan 3 gulungan doh tadi. Biarkannya kembang selama 1jam hingga 1 jam setengah.
  • sebaiknya panaskan dahulu oven selama 30 minit sebelum roti dimasukkan. Bakar roti pada suhu 180 darjah celcius selama 30 minit. Tapi saya menggunakan oven butterfly yang atas dapur gas tu so, cuma membakar selama 20-25 mint sahaja. 
  • keluarkan roti daripada loyang sebaik sahaja dikeluarkan dari oven. Dan sejukkan di atas redai. Sapukan permukaan roti dengan sedikit mentega untuk mendapatkan permukaan yang kilat dan menawan.
Anda boleh menggunakan loyang loaf  yang bertutup ataupun tanpa tutup. 


No comments:

Post a Comment