Thursday, December 1, 2016

Japanese White Bread @ Roti Putih Tawar


Bismillahirahmanirrahim. Aku menulis bukan kerna nama.....

Kenangan aku di kampung tak lama, sekitar 11 tahun je. Kerana sewaktu usia 12 tahun aku sekeluarga berhijrah ke Kuala Lumpur. Terasa macam dalam drama je waktu nak berpindah tu. Selalu kan dalam drama atau filem dolu-dolu tu kan ada je adengan anak kampung merantau ke ibu kota nak jadi artis...

Kenangan sewaktu membesar di kampung tu tak banyak yang tersimpan dalam kotak memori ni. Banyak tempat-tempat yang tidak pernah dikunjungi pun...dengar nama-nama kampung pun rasa pelik sebab tak pernah dijejaki. Yelah...dulu-dulu kan tak banyak kemudahan awam. Kalau nak kemana-mana samada naik kereta sewa ataupun tumpang sedara mara yang berkereta. Arwah ayah waktu tu cuma berbasikal tua je...tu pun ada gak kenangan tu. Banyak berjasa sekali basikal tua tu dengan kami. Ingat lagi...time aku demam, arwah ayah dengan ummi jalan kaki sambil seret basikal dan aku duduk di atas pelana belakang untuk ke hospital. Tanpa merungut dan mengeluh mereka berdua berjalan....sebak sekali perasaan setiap kali terkenangkan detik itu....semoga Allah merahmati kedua orang tua kita dunia dan akhirat. Amin...

Dan antara kenangan lainnya adalah roti buku a.ka roti benggali. Hurm..yang ni memang sedap..time belum ada roti putih sandwich tu roti buku nilah yang kita duk makan time sarapan ke time minum petang ke. Ataupun time kenduri...cicah kuah kari..pun nikmat tak terkata.

So, demi kenangan tu aku mencari dan mengendap blog dan video di sana sini untuk mendapatkan resepi how to make white bread. Di belah omputih pun ado white bread ni, tapi teksturnya tak sama dengan negara-negara Asia. Kalau belah sana keras sikit, belah sini suka tekstur yang lembut dan gebu. 


Ini adalah salah satu daripada resepi roti buku yang paling memikat hati, resepinya malas nak taip kat sini so tempeklah buku nota tulis tangan kat bawah ni. Harapnya kalau ada yang sudi buat rujukan boleh dibaca dan difahami...

Dalam gambar tu ada 2 jenis roti yang menggunakan resepi yang sama tapi satu biji tu salah method, so hasilnya agak berlainan sedikit..bahasa mudahnya sedikit gagal. Dan yang satu lagi tu alhamdulillah sukses setelah bertapa mengadap video berulang kali. Buat lak tengah-tengah malam. Bila jadi tu rasa nak melompat gumbira...hahaaaaaaa

Kalau ikutkan video tu dia menggunakan mixer, tapi saya uli guna tangan..makanya note saya adalah menurut pengalaman saya di saat membuatnya.


Sekarang ni bila dah betul-betul faham proses pembuatan dengan method yang betul so, hopefully makin tambah rajin untuk membuat roti di masa-masa akan datang. In sha Allah...


No comments:

Post a Comment