Friday, October 2, 2015

Roti Puri dan Dal

Biasa breakfast makan roti canai atau nasi lemak, kali ni teringin makan puri pulak....satu hidangan masyarakat India yang sangat ringkas dan mudah disediakan. Boleh dimakan dengan pelbagai jenis kuah...misalnya dal, kari mahupun sardin. 

Seingat saya...first time saya merasai roti puri ni pada tahun 2002. Masa tu tak tahu pun camne rasanya, tapi oleh kerana roti canai dah habis saya pun setuju menurut cadangan mamak kedai tersebut untuk merasai roti puri ini. Ianya dihidangkan bersama kentang (aloo gobi)...begitu enak sekali ketika menikmatinya. 

Saya melihat resepi dan kaedah membuatnya di YouTube dan menelusuri blogger-blogger yang telah pernah membuatnya. Anda boleh membuatnya dengan mengabungkan tiga jenis tepung iaitu tepung atta, tepung gandum dan tepung suji. Saya lebih menyukai gabungan ini, tepung gandum 2 cawan, tepung atta secawan dan tepung suji segenggam (tepung suji digunakan bagi membantu roti puri menghasilkan gelembung dengan baik dan tidak cepat mengecut)


Di sini saya copy & paste resepi daripada Mamak Haji yang terkenal dengan banyak perkongsian tentang dunia masakan. Berbaloi untuk kita mencubanya...

RESEPI MASAKAN INDIA: PURI
Copy & Paste dari blog Mamak Haji

Bahan-Bahan Yang Diperlukan:

2 cawan (cup) tepung gandum.
1 - 2 sudu besar (tbsp) minyak masak.
1 sudu kecil susu tepung (sekiranya anda ingin puri lembut dan berlemak).
1/2 sudu kecil (tsp) gula.
1/4 sudu kecil (tsp) garam.
Air suam secukup untuk membuat doh seperti roti canai.

CARA-CARA MEMBUAT DOH:

Masukkan tepung gandum, tepung susu, garam dan gula dan minyak masak dalam sebuah bekas. Adunkan semua bahan-bahan ini supaya rata.

Masukan sedikit demi sedikit air suam dan uli tepung. Uli tepung sehingga anda mendapat doh seperti doh canai. Doh yang baik licin permukaan yang licin dan tak berlekit ditangan. Biarkan doh tersebut di selimuti kain yang lembab selama 20 minit.

Bahagi-bahagikan doh itu beberapa bentuk bebola sama saiz yang berukuran sebiji buah lemon. (saiznya separuh dari saiz bebola roti canai atau capati. Titiskan beberapa titis minyak masak atas papan peleper (supaya tidak melekat) dan leperkan bentuk bulat bulat yang tebalnya sama ketebalan roti capati. Sekiranya anda tidak mempunyai papan dan kayu peleper (roller), anda boleh uli di atas kertas plastik dengan menggunakan botol bulat yang berbalut dengan plastik. Kalau mampu, dapatkan sebuah set peleper doh tepung yang sangat berguna di dapur anda.

Panaskan minyak dalam kuali dan mula goreng puri.









No comments:

Post a Comment