Monday, December 5, 2016

Homemade Roti Burger & Roti John


Setiap kali mendapat resepi baru, suka untuk saya mencubanya beberapa kali. Ini penting untuk kita mengenalpasti beberapa error yang mungkin timbul sepanjang proses membuatnya dan ianya boleh dijadikan rujukan yang boleh membantu kita di masa akan datang tak kiralah masa tu kita guna resepi lain sekalipun. Proses belajar ni tak boleh sekerat jalan...mesti ada ranjau halangan yang perlu dilalui sebelum berjaya. Itu sebabnya istiqomah dan kesungguhan tu penting dalam apa pun perkara yang kita lakukan. 

Saya sendiri pun sebenarnya mengalami masalah sakit tangan dan terasa begitu sukar untuk menguli roti yang memerlukan banyak tenaga, namun setelah beberapa kali mencuba dengan tidak pernah berputus asa akhirnya mudahlah sangat nak membuat roti ni meskipun tanpa menggunakan mixer mahupun bread maker. Bila dah banyak kali mencuba kita akan lebih faham keadaan doh tersebut. Makanya...nak buat roti apa pun sudah tidak menjadi masalah lagi.

Biasanya roti yang saya buat tu saya bagi jiran-jiran dan kawan-kawan untuk merasainya, jadi dengan feedback yang diperolehi itulah saya menambahbaik output berikutnya. Terima kasih tak terhingga kepada semua tester-tester saya....hahahaa. Memasak ni boleh kita mempelbagaikan kretiviti tapi syok sendiri pun tak boleh jugak, jadi pentinglah untuk kita dapatkan komen positif ataupun negatif untuk tujuan penambahbaikkan....

Berbalik kepada tajuk di atas tu resepi ni masih lagi menggunakan resepi Japanese White Bread seperti mana yang pernah dikongsikan di sini sebelum ini. Tapi kali ni saya cuba membuat bun burger dan roti john pula...dan ternyata hasilnya okay...tak ada masalah.


1 comment:

  1. rotinya bkn saje cantik tapi sedap..blh lah cuba jg nanti resepinya

    ReplyDelete