Tuesday, November 15, 2016

Gyeran Ppang @ Korean Egg Bread


Saya agak gemar menonton drama-drama Korea yang banyak disiarkan oleh hampir kebanyakkan rangkaian tv negara kita. Paling saya ralit tengok tentulah babak sewaktu makan. Terdapat banyak hidangan yang diletakkan di atas meja makan. Soalan yang sering kali bermain di fikiran saya tentulah apalah yang dorang makan tu??

Walaupun belum tentu kita ni boleh sampai ke negara-negara lain namun teknologi maklumat yang berkembang pantas memungkinkan kita mendapat pelbagai maklumat dan pengetahuan tentang negara luar dengan mudah. Kali ni saya nak berkongsi satu resepi jalanan yang terdapat di negara Korea, iaitu Gyeran Ppang (Korean Egg Bread). Begitu mudah disediakan dengan bahan-bahan yang ringkas dan rasanya juga tidak mengecewakan...saya mahu mengajak teman-teman semua untuk mencuba membuatnya. 

Bahan-bahan : -

1 cawan susu segar
2 biji telur untuk adunan
3 sb gula
1 st garam
1 st esen vanila
2 sb mentega cair

Cara-caranya :

Pukul semua bahan di atas dan kemudiannya masukkan 1 cawan tepung gandum dan 2 st serbuk penaik. Gaul lagi hingga sebati. Paling mudah gunakan mesin pengisar/blender.

Bahan topping : -

6 biji telur ayam
12 kiub kecil keju mozarella 

Sebelum tu panaskan oven dahulu, sediakan pan loaf mini yang dilenser dengan sedikit minyak. Apabila aduanan telah siap disediakan, tuangkan ke dalam acuan 1/3 penuh, kemuadian letakkan keju stick yang dipotong tadi dan atasnya pecahkan sebiji telur ayam. Adunan ini boleh menghasilkan 6 biji roti.

Masukkan ke dalam oven dan bakar selama 30 minit. Namun ianya bergantung kepada oven masing-masing. Tersangatlah enak dijamu ketika hidangan masih panas. Boleh juga dibakar aduanannya begitu sahaja tanpa meletakkan cheese dan telur sebagai topping. Rasanya sangat sedap seakan kuih bingka ataupun kek pun boleh jadi juga.

No comments:

Post a Comment