Saturday, November 19, 2016

Chai Tow Kway @ Kuih Lobak Goreng

Chai Tow Kway @ Kuih Lobak Goreng ni biasanya boleh kita beli di pasar-pasar malam. Pada mulanya pelik bila kita tengok, tapi bila dimakan...eh! sedaplah ermm ermm gitu. Tapi selalu kita tanya ketika makan ialah...di mana lobaknya? Kan kuih lobak...? Hahaa....

Bersyukurlah kita dapat hidup dalam keadaan harmoni bersama-sama dengan kaum-kaum yang lain di negara ini, segala perbezaan itulah sebenarnya yang menarik dan unik antara kita. Ianya bukan suatu perkara untuk kita saling menjauh tetapi suatu perkara yang indah untuk kita saling kenal-mengenal di antara kita semua.

Berbalik kepada menu Chai Tow Kway ini, ianya merupakan makanan orang kaum Cina dan telah pun diterima oleh semua kaum. 


Setelah masa berlalu, terasa nak mencuba membuatnya sendiri. Dan hasil dari kajian yang diperolehi dari sumber utube, maka terhasillah Chai Tow Kway di teratak kecilku. Tapi resepinya menderhaka sikit, ambo letak udang..hihi. Sebab udang ni tersangat peberet tu yang wajib nak letak udang. Kalau yang biasa dibeli tu dia letak telur je. Tapi apa sekalipun buatlah mana yang kita rasa ok dengan tekak kita. Xde salahnya...x kena penalti pun. Ampun ye pencipta resepi asal Chai Tow Kway ni yer..orait.

Resepi ni saya tidak menggunakan sukatan yang betul. Sekadar saya gabungkan beberapa bahan yang digunakan untuk membuatnya. Terdapat banyak resepi yag dikongsikan di internet dan ini pula adalah resepi eksperimen saya yang pertama kali menghasilkannya...

Bahan-bahan : 

500 gm tepung beras
1 senduk tepung gandum
1/2 senduk tepung ubi kentang
1/2 senduk tepung ubi
2 biji lobak putih yang disagat dan direbus
sedikit garam
sedikit lada putih

Lobak putih yang disagat dan direbus jangan dibuang airnya. Saya cuma biarkan sejuk seketika sebelum mencampurkannya dengan semua bahan-bahan yang lain.

Adunan haruslah tidak terlalu pekat dan tidak terlalu cair sangat. Sedang-sedang saja macam nak buat kuih talam. Setelah diadun sebati kesemua bahan-bahan, saya kacau di atas api yang kecil agar bersebati dengan baik, likat dan kental.

Setelah itu masukkan adunan ke dalam loyang yang lenserkan dengan sedikit minyak dan kukuslah selama 90 minit. Ada jugak yang mengukusnya selama 20 minit. Namun saya memilih mengukus selama 90 minit. 

Setelah masak, sejukkan selama 4 jam sekurang-kurangnya agar adunan senang untuk dipotong. Kalau semalaman disejukkan lagi baik. Esok pagi dipotong dan dimasak sebagai juadah sarapan pagi. Memang enak sangat...saya masak dengan menggunakan rencah sebagaimana saya mengoreng kuey teow. 

No comments:

Post a Comment