Sunday, September 13, 2015

Roti Canai Pilihan Ramai


Di negara kita ni pagi petang siang malam orang kita makan roti canai. Maksudnya tiada waktu yang khusus untuknya misalnya sekadar dimakan sewaktu sarapan sahaja. Ataupun dimakan di waktu petang sahaja....namun itu bukanlah persoalannya lagi bila mana selera kita menginginkan sesuatu hidangan dan ada pula yang menawarkannya di kala kita sedang teringat-ingat maka apa lagi...makan sajalah....tak gitu mat?

Sebenarnya...secara jujurnya saya juga merupakan salah seorang daripada jutaan rakyat malaysia yang mengemari roti canai ini. Dengan teksturnya yang rangkup dan bila dicarik...dicicah ke dalam kuah dal ataupun kari...pergghhhhh datanglah mabelossnye tu...

Dengan minat yang mendalam itu, saya bertekad untuk pandai ataupun mahir dalam membuat roti canai sendiri. Dengan harapan bila-bila masa saja saya nak makan saya boleh buat tanpa perlu ke kedai membelinya..ewahh semangatnya lain macam sungguh...so, saya pun belajarlah tebar kain tuala good morning ataupun baju dalam bilik air setelah memerhatikan cara si penebar roti canai di warung / restoran mamak. Namun yang demikian...dohnya saya tak tahu buat...hmmm camne nih??

Suatu hari tu...kakak ipar saya dapat resepi roti canai 30 minit uli dah boleh tebar dan goreng. Hmmm...ini satu peluang yang baik untuk saya pelajari cara-cara membuat dohnya dan sekaligus merealisasikan impian dan hasrat saya ini.....huk..hukkkk

Resepinya sangat ringkas dan mudah untuk dibuat....begininya :

4 cawan tepung gandum
1 gelas atau lebih air sejuk dalam peti
1 sudu teh garam

Kesemua bahan ini diuli hingga sebati dan licin. Kemudian dibulat-bulatkan kecil, bentukkan biar cantik....dan disalut dengan minyak. Simpanlah 30 minit dengan ditutup dengan tuala lembab mahupun plastik. Setelah itu bolehlah ditebar dan digoreng..... Kalau guna minyak sapi dan marjerin ketika mengoreng tu bertambah lagi sedapnya.

Camne?? Senang tak Mat??
Lain entry...saya nak share resepi roti canai yang perlu diperap dohnya selama 4 jam ataupun semalam pula....tunggu ye...





No comments:

Post a Comment