Tuesday, June 18, 2013

Berkebun, aktiviti yang sihat


Subhanallah...indahkan alam maya ciptaan Allah Yang Maha Esa kan? Setiap penciptaan yang tak terjangkau oleh fikiran manusia, entah bagaimana pula indahnya alam syurga yang Allah sediakan untuk hambaNya yang taat dan patuh akan segala perintahNya? Allahu akbar...

Marilah sama-sama kita tingkatkan dan memperbanyakkan amal kebaikkan dan menjauhi segala amalan kejahatan. Semoga Allah sentiasa memberikan kita semua taufik dan hidayahNya. Amin.



Bertuahnya badan yang memiliki rumah dan laman yang luas, bolehlah melakukan aktiviti berkebun samada sebagai hobi ataupun untuk mencantikkan kawasan sekeliling rumah. Bagi yang tinggal dirumah yang tidak memberi pilihan untuk memiliki kebun yang luas, boleh juga menikmati hobi menanam ini secara sederhana sesuai dengan keadaan kediaman yang diduduki. Kebiasaannya, tanaman dalam pasu menjadi pilihan dan sangat senang dijaga serta dikendalikan. 

Saya sendiri tidak memiliki ruang tanah yang luas, adalah tanah sekangkang kera di belakang rumah yang selalunya saya menghabiskan masa-masa terluang saya di situ. 



Gambar di atas ni sebahagian dari tapak semaian sayur-sayuran. Jika dilihat tidaklah sebenar mana, tapi bila dikerjakan amat memenatkan juga. Bila jarang-jarang memegang cangkul, lengguhlah lenggan dan bahu dibuatnya. Tidur malamnya ditemani minyak urut....tapi siangnya puas menikmati proses berkebun dengan peluh yang membasahi baju, menjadikan badan agak segar dan minda juga menjadi tenang. Subhanallah...










1 comment:

  1. ayo bagi yg suka maen judi ayam on line tarung sampai mati
    di bolavita tempat nya banyak sekali bonus2 menarik
    dan game2 on line terlengakap se indonesia
    dengan pelayanan 24 jam yg sangat ramah

    ayo segera daftar dan buktikan sendiri
    info lbh lanjut:

    whatup : +62812-2222-995

    ReplyDelete