Monday, June 30, 2014

Daun Salam a.k.a Daun Serai Kayu a.k.a Daun Samak

Hari ni pusing2 sekeliling rumah ternampak pokok renek di dalam pagar rumah jiran. Tiba-tiba ada jiran menyapa...tengok apa tu? Terkejut dibuatnya...sambil tersengih-sengih, hihi...tengok pokok ni..ntah pokok apa ni agaknya. "itu pokok salam..." jawab jiranku....ooooooohhhh....pokok salam rupanya. Al-kisah......

pokok ni yang tinggal hanyalah tunggulnya je, tuannya dah tebang mgkn takut menyemak klu tinggi2 sgt. Tapi pucuk2 muda ni tumbuh elok je...
 

































bila saya petik pucuknya untuk dapatkan rasa dan bau, tiba2 rasa cam familiar ngn daun ni. Laaa...ni ulam yg selalu ada dalam nasi kerabu. Ermmmm...daun serai kayu rupanya a.k.a daun samak rupanya. Adeiii....buat-buat jakun lak.....


































kalau org Indonesia, biasanya dia org taruk daun ni dalam masakan gulai, rendang atau kuah soto. Daun yg digunakan tu daun yang matang, aroma yg terhasil mmg lain dr yg lain dan menambahkan lagi keenakkan masakan tersebut...di Kelantan pula yang diambil untuk dijadikan ulam tu biasanya pucuk dia sahaja, Diracik halus2 bersama-sama ulam2 yg lain, juga mencetuskan aroma dan rasa yg segar.

Barangkali juga daun ini digunakan di negeri atau di negara lain yg mana saya kurang pasti ataupun mmg tidak tahu...wallahualam.

4 comments:

  1. Haah..daun ni kalo di sarawak dipanggil daun bungkang. Resepi asli untuk buat ayam pansuh. Makanan tradisi org sarawak. Mmg sedap..

    ReplyDelete
  2. Haah..daun ni kalo di sarawak dipanggil daun bungkang. Resepi asli untuk buat ayam pansuh. Makanan tradisi org sarawak. Mmg sedap..

    ReplyDelete
  3. Kat mana saya boleh dapat daun ni? Supermarket memang tara...

    ReplyDelete
  4. supermarket memang xde jual...ada tempat tu sgt susah nak cari daun ni...

    ReplyDelete